Angst- en Stressklachten bij Studenten

Een tweedaagse training voor LOShbo

Simon Hogerzeil, psychiater


Waar moet ik zijn?

We verzamelen om 10:00 in het digitale klaslokaal (/simon-hogerzeil)


Klaslokaal:

Breakout rooms:


Inhoudsopgave

“Stress happens when something you care about is at stake. It's not a sign to run away - it's a sign to step forward.” —Kelly McGonigal

"If a problem is fixable, then there is no need to worry. If it’s not fixable, then there is no help in worrying either." —Dalai Lama

Je kunt hier de handout van de dia presentatie (normaliter gebruikt bij face-to-face onderwijs) downloaden.



HEBBEN TOPSPORTERS STRESS

Opdracht:

  • "Bedenk zo veel mogelijk vragen in reactie op de stelling "Topsporters hebben geen stress"
  • Gebruik de "question formulation technique" (uitleg in het Nederlands)

Bronnen:



WAT IS STRESS EIGENLIJK

Opdracht:

  • "Schrijf voor jezelf een korte definitie op van stress, alsof je het zou uitleggen aan een neefje of nichtje van 8 jaar oud."

Bronnen:



Mentale modellen (frames) over stress

Wij begrijpen de wereld aan de hand van mentale modellen. Ze bepalen hoe wij denken en wat wij begrijpen. Ze bepalen ook welke verbanden en mogelijkheden zij kunnen waarnemen. Wat we relevant vinden, en hoe we redeneren. We gebruiken mentale modellen om complexe zaken te vereenvoudigen (zoals een kaart een landschap beschrijft).

We gaan het onderwerp stress bespreken aan de hand van verschilende mentale modellen. Hoe kijkt een body-builder naar stress? En een taalkundige?



INGENIEURS, FYSIOLOGEN & BODY-BUILDERS

Opdracht:

  • "Beschrijf in 3x 1 zin hoe je het medische begrip burnout kunt 're-framen' (herformuleren) als (a) materiaal-schade, (b) een gezonde reactie of (c) een reactie op intensief trainen"

Ingenieur:

Bio-cybernetics:

Bodybuilder:



HYPNOTISTEN, EXISTENTIALISTEN & TAALKUNDIGEN

Reframing:

Stress mindset:

Learned helplessness:

Placebo en nocebo:

Logotherapie (existentiele psychotherapie):

Narrativiteit:

Hypnose:



COACHES & PEDAGOGEN

Training:

Pedagogiek (Vigotsky)

Hechting:

Systems over goals:

Fixed vs. growth mindset:

Gamification:



ETHOLOGEN

Tend & befriend:

Ethologie in het algemeen:

Tonische immobiliteit:



PSYCHOLOGEN, SOCIOLOGEN & ECONOMEN

Conditionering:

The person and the situation:

John Henryism:

Locus of control

Chronische vs. acute stress:



PSYCHIATERS & BEDRIJFSARTSEN

Perfectionisme en dwangmatigheid:

Burnout & SOLK:

Trauma:

Tipping points:



STUDENTENDECANEN

Opdracht:

Vorm groepjes van 2–4 personen en maak samen in 30 minuten een concept versie van een product waarin u de lesstof van vandaag kunt vertalen naar de praktijk. Kies iets uit de lijst, of bedenk iets beters:

maak voorlichtingsfolder of -poster; ontwerp 2–5 dias voor een presentatie; schrijf een blog of Facebook bericht; maak een opzet voor behandeling; schrijf een actie plan om stress op werkvloer te verminderen; maak een collage van plaatjes; een uitleg aan een geliefde; schrijf een programma voor een training; maak plannen voor persoonlijke gedragsverandering; schrijf een boekje voor kinderen of een brief aan je oma

Tot slot

You get the journey and you get the stress. At the end, you're a different person. But both elements are part of the deal. There are plenty of journeys that are stress-free. They take you where you expect, with little in the way of surprise or disappointment. And there's plenty of stress that's journey-free. What a waste. We can grow beyond that, achieve more than that and contribute along the way. But to do so, we might need to welcome the stress and the journey too. --Seth Godin


Welke software gebruiken we voor video?

Voor de digitale training Psychopatologie gebruiken wij de cloud software dienst van whereby.com

Voor deze app hoeft u geen software te installeren of account aan te maken. Het enige wat u nodig heeft is:

  • een standaard internet verbinding
  • een computer, smartphone of tablet
  • met webcam en microfoon
  • een moderne internet browser (niet Internet Explorer)

De app werkt heel eenvoudig:

  • Op de lesdag gaat u naar dit klaslokaal in uw eigen internet browser, op uw computer of smartphone.
  • In de browser: volg de instructies op het scherm, waarbij u akkoord geeft voor tijdelijk gebruik van uw webcam en microfoon.
  • Hierna krijgt u toegang tot de digitale ruimte, en kunt u per video in groepsverband praten met de docent en de medestudenten.
  • Bij technische problemen, kijk hier of mail Simon.